Pagina's

maandag 11 maart 2013

Het Mysterie van Foto de Leeuw


Gepubliceerd op Dichtbij.nl/Kennemerland

Zolang als ik mij kan heugen zitten er sterren en barsten in de linker etalageruit van de winkel van Foto de Leeuw in de Gierstraat van Haarlem. Alsof er een meteorietenregen plaatselijk heeft huisgehouden. Er zal vast wat anders aan de hand zijn, maar wat?

Om begrijpelijke redenen (zie blog: Zandkastelen) is Haarlem vooral in de lengte, van Noord naar Zuid gebouwd. Met een dito stratenplan. Beweeg je je op de fiets over de lengte-as van het centrum, dan kom je al rap door de Gierstraat heen. Toen de stad nog een open riool was verliet hier de gierwagen (wat dat is moet je maar even aan je opa of oma vragen) de stad. Tegenwoordig is het één van Haarlems leukste winkelstraten.

Conflicten
Een autoluwe straat, althans tot 11:00 uur, daarna gaat de straat op slot en is nog enkel voor wandelaars en fietsers beschikbaar. Het is een drukke populaire fietsroute. Wat regelmatig tot de nodige conflicten met het slenterend winkelpubliek leidt. Een enkele keer lijkt men elkaar aan stukken te willen scheuren, maar meestal komt men er onderling met een hoop gerinkel, een zucht en gesnuif wel uit.

De nog ongekroonde oranje Foto de Leeuw – bijna 100 jaar actief in de regio – zit in het begin van de straat op nummer 22. Ik loer niet veel verder dan door de camera van mijn smartphone, dus aan mij hebben ze weinig klandizie. Kom er wel regelmatig langs, al vanaf de jaren 80, lopend of op de fiets. De sterren in de ruit kunnen je dan niet echt ontgaan. Zat er eerst een enkele, volgden er in de weken, maanden daarna steeds meer.

...of een mysterie?
Het is dik veiligheidsglas, vast heel duur en moeilijk verzekerbaar. Zeker nu het volgens mij al enkele keren is vervangen in de afgelopen tientallen jaren. Ik vind het maar een raadsel, een zwart gat, waar komen die sterren toch vandaan. Wie of wat zit hier achter? Een conflict of een mysterie. Als iemand een punt wil maken dan is die persoon in ieder geval tamelijk weerbarstig en wellicht van een andere wereld.

Wie het weet mag het zeggen, ik verbaas mij er al jaren over …alsjemenou.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten